پاسخ به شبهاتی در مورد غدیر
پاسخ به شبهاتی در مورد حدیث غدیر
سلام
دوستان گرامی عید ولایت وسرپرستی امیر مومنان اسد الله الغالب حضرت علی علیه السلام بر شما مبارک به خاطر این ایام فرخنده وبدلیل اینکه در سایتها ووبلاگهای اهل سنت به شدت در مورد جریان غدیر شبهه افکنی می شود بر آن شدم مقاله ای را که مربوط به پاسخ این شبهات است که البته مدت ها پیش در آرشیو وبلاگ بود دوباره در صفحه اصلی قرار دهم که ابتدا اصل هر شبهه را آورده وسپس پاسخ آن را داده ام
شبهه اول:
اماميه معتقدند كه جمله اصول مذهب اعتقاد اين است كه پيامبر صلى الله عليه وسلم امامت حضرت علي رضى الله عنه را معين كرد و او را به عنوان خليفه بعد از خود تعيين نمود و چنين استدلال كردند:
وقتي كه رسول خدا در هجدهم ذي حجه از حجه الوداع بازگشت و به مكاني كه آن را غدير مي ناميدند رسيد در آنجا توقف كردند و در حق علي رضى الله عنه فرمودند: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» .
(هر كسي من دوست او هستم علي هم دوست اوست، خداوند ياور كسي باش كه ياور اوست و دشمن كسي باش كه دشمن اوست».
براي آشنا شدن بيشتر با دلايل اهل تشيع به كتاب الغدير علامه اميني مراجعه شود.
پاسخ اول اين است: كه به فرض صحت آن، مطلبي در آن نيست كه اشاره نمايد كه او براي خلافت از ديگري برتر و اولی است و لفظ مولی هم به معناي امام به كار نمي رود، اين از يك جهت و اما از جهت ديگر آن حضرت صلى الله عليه وسلم فرمودند هر كس من مولاي او هستم پس علي رضى الله عنه مولاي اوست، يعني در زمان حيات و بعد از رحلت آن حضرت، پس اگر اين قول دليل بر ولایت حضرت علي باشد، لازمه اش اين است كه بايد در زمان پيامبر صلى الله عليه وسلم هم سرپرستي و مسئوليت امور را داشته باشد چرا كه او بنابر اين قول شريك آن حضرت صلى الله عليه وسلم در رهبري و ولايت است